Landelijk contract

18 mar 2013

SchoonGroep Nederland heeft zijn eerste landelijke opdracht binnengehaald. Met de schoonmaak van alle tankstations van Tango zet de samenwerking van middelgrote Nederlandse schoonmaakbedrijven een verdere stap naar een landelijk verspreidingsgebied.

“De SchoonGroep gaat nu los.” Rob Burgmeijer zegt het met een knipoog. Maar de woorden van de operationeel manager van SchoonGroep Nederland komen niet uit de lucht vallen. Het samenwerkingsverband van regionale schoonmaakbedrijven heeft een landelijk contract gescoord. Het schoonmaken van alle tankstations van Tango is de komende drie jaar de verantwoordelijkheid van het ambitieuze genootschap.
Burgmeijer: “Een van onze leden, Fris & Rein Schoonmaakdiensten uit Schiedam, heeft een jaar of drie geleden al meegedaan aan een tender van Tango. Ze presenteerden een mooie offerte. Maar gunning bleef uit, omdat landelijke dekking ontbrak. Dat is voor Fris & Rein mede aanleiding geweest zich aan te sluiten bij de SchoonGroep. Nu kwam Tango opnieuw met een tender. Dankzij de goede ervaringen met Fris & Rein én de ervaringen die SchoonGroep inmiddels heeft opgedaan, heeft Tango ons de offerte voor het hele land gegund.”


Versterken
SchoonGroep Nederland bestaat sinds 2008. Uitgangspunt van de samenwerking was in eerste instantie elkaar te versterken. Enkele leden bestierden middels onderlinge afspraken al enkele landelijke accounts, maar de overeenkomst met Tango is de eerste, vanuit SchoonGroep Nederland gecoördineerde, landelijke opdrachtgever. Burgmeijer heeft een logische verklaring voor het feit dat de eerste landelijke opdracht op zich liet wachten. “Als organisatie hebben we eigenlijk tot halverwege 2012 nodig gehad om met elkaar de randvoorwaarden en kaders te scheppen. Denk aan het inrichten van de administratie, certificering voor ISO 9001 en 9002. Bovendien: we begonnen met drie leden, dus op dat moment was er nog helemaal geen sprake van landelijke dekking. Tot slot waren opdrachtgevers wat behoudend om als eerste landelijke opdrachtgever met ons in zee te gaan. Daarom zijn we blij dat Tango dit als eerste aandurft.”
Tango is waarschijnlijk niet de laatste landelijke opdrachtgever. Burgmeijer geeft aan dat er een aantal ‘interessante prospects’ spelen. SchoonGroep Nederland zegt klaar te zijn voor de volgende stap. “Sinds 1 februari hebben wij onze eerste salesmanager in dienst genomen. Hij heeft de opdracht landelijke accounts te beheren. We gaan actief de markt op.”


Mogelijkheden
Heel stiekem nestelde de SchoonGroep zich vorige maand als geheel al in de top tien van het marktoverzicht van Service Management. Natuurlijk, het betreft hier een samenwerkingsverband van negentien schoonmaakbedrijven, verspreid over heel Nederland. Maar de 2950 medewerkers die de SchoonGroep vertegenwoordigt, tekenen de mogelijkheden van de samenwerking. Negen van de negentien leden zetten zich nu in voor Tango. De onderlinge verdeling van de tankstations is gemaakt op basis praktische en economische factoren. Daar hebben alle partijen duidelijke afspraken over gemaakt. Want iedereen beseft dat landelijk succes van de SchoonGroep uiteindelijk op iedereen afstraalt, stelt Burgmeijer. “Maak je vooraf geen duidelijke afspraken, dan krijg je rumoer in de tent. Maar het mooie van deze groep is het feit dat iedereen flexibel genoeg is om dit soort opdrachten in te vullen. Deze deelnemers zitten als collega’s bij elkaar, niet als concurrenten.”

Lees meer op:
http://www.schoongroepnederland.nl
http://www.tango.nl